Met een registratie in het Diergeneeskunderegister toont u aan dat u bevoegd bent om te werken als diergeneeskundige. In het stappenplan op deze pagina vindt u informatie en acties die noodzakelijk zijn voor het aanvragen van een registratie met een Nederlands beroepsdiploma. De meeste aanvragen met een Nederlands diploma zijn direct of binnen een paar weken afgehandeld
Laatst bijgewerkt op 26 februari 2024
Wilt u een aanvraag voor registratie indienen met een buitenlands diploma? Ga dan naar registreren met een buitenlands diploma.
Stappenplan registratie met een Nederlands diploma aanvragen
-
Uw aanvraag in 9 stappen
-
Voor registratie in het Diergeneeskunderegister moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U heeft een geldig beroepsdiploma voor het beroep waarvoor u zich wilt registeren;
- U mag uw beroep zonder beperkingen uitoefenen.
-
Voor een snelle afhandeling van uw aanvraag in het Diergeneeskunderegister is een goede voorbereiding het halve werk. Lees daarom de informatie op 'voorbereiden registratie' goed door.
-
Log met DigiD in op 'Mijn Diergeneeskunderegister'. Nog geen DigiD? Dan kunt u deze bij DigiD aanvragen. Iedereen met een Burger Servicenummer (BSN) kan DigiD aanvragen.
Registratie aanvragen zonder DigiD?
Als u geen DigiD heeft en deze ook niet kunt aanvragen, download dan het aanvraagformulier (also available in English). Dit is een pdf-document dat u op de computer kunt invullen en opstuurt per post.
-
Vul de aanvraag volledig in en dien deze in. Enkele minuten na het indienen, vindt u onder het tabblad 'berichten' een bevestiging en een afschrift van uw ingevulde aanvraag.
Controle van uw diploma rechtreeks bij DUO
Voor registratieaanvragen met een Nederlands diploma is er een rechtstreekse koppeling met het Diplomaregister van DUO. De meeste aanvragers zien in ons digitale aanvraagformulier direct of hun diploma is opgenomen in het diplomaregister. Is dit het geval, dan selecteert u uw beroepsdiploma. Deze wordt dan rechtstreeks in het diplomaregister gecontroleerd. U hoeft uw diploma niet meer op te sturen.
Voor dierenartsen
Bent u dierenarts en is uw diploma nog niet beschikbaar in het aanvraagformulier? Dan kunt u met uw afstudeerverklaring van de Universiteit Utrecht een tijdelijke registratie aanvragen. Lees meer hierover onder 'voorbereiden aanvraag'.
Praktijkadres
Als dierenarts, wordt u in de aanvraag gevraagd uw praktijkadres in te vullen. Een geregistreerd praktijkadres is verplicht voor het bestellen van identificerende en farmaceutische middelen. Nog geen praktijkadres? Voeg dit dan later alsnog toe via mijn.diergeneeskunderegister.nl.
Uw aanvraag niet online?
Doet u de aanvraag voor registratie niet online, maar via het aanvraagformlier (pdf)? Dan volgt u de volgende stappen:
- Vul het hele formulier in;
- Print en onderteken het aanvraagformulier;
- Voeg de eventueel vereiste documenten toe;
- Voeg alle documenten los toe (dus niet geniet, gelijmd of op een andere manier gebonden);
- Stuur het aanvraagformulier met de eventuele documenten per post naar:
CIBG
Diergeneeskunderegister
Postbus 3174
6401 DR HeerlenU ontvangt binnen 2 weken een ontvangstbevestiging. Als er documenten ontbreken, krijgt u hiervan bericht.
-
Op de pagina 'Voorbereiden aanvraag' leest in welke situatie's u (extra) documenten moet aanleveren. Moet u documenten (bewijsstukken) aanleveren bij uw aanvraag? Dan krijgt u hiervan een overzicht na het indienen van uw aanvraag. U kunt dit overzicht altijd weer terugvinden door in te loggen op Mijn.diergeneeskunderegister.nl.
Documenten uploaden
Het is mogelijk om bepaalde documenten direct te uploaden bij de aanvraag. Per document wordt aangegeven of u het kunt uploaden of dat u het per post moet opsturen. Documenten waarvan de echtheid via een waarmerk moet worden vastgesteld, moeten vaak per post worden aangeleverd. In het overzicht wordt ook per document vermeld of het gewaarmerkt moet zijn.
Per post
Documenten die u per post moet aanleveren, stuurt u naar:
CIBG
Diergeneeskunderegister
Postbus 3174
6401 DR HeerlenDocumenten niet aan elkaar nieten of plakken.
-
Als uw dossier volledig is, beoordelen we of u aan de voorwaarden voor registratie met een Nederlands diploma in het Diergeneeskunderegister voldoet.
In de praktijk zijn de meeste aanvragen met een Nederlands diploma direct of binnen een paar weken afgehandeld. Vanuit de wet mag de afhandeling van een aanvraag voor registratie in het Diergeneeskunderegister met een Nederlands diploma acht weken duren. Bij grote drukte of bij bepaalde situaties zijn deze 8 weken soms nodig.
-
Is uw aanvraag goedgekeurd en heeft u het positieve besluit ontvangen, dan bent u geregistreerd in het Diergeneeskunderegister. Dit betekent dat u vanaf nu (zelfstandig) in uw beroep aan het werk kan.
Publicatie van uw registratie
Uw naam, beroep en praktijkadres maken wij openbaar via de website van het Diergeneeskunderegister. Iedereen kan daar uw registratie opzoeken.
Mijn.diergeneeskunderegister.nl
Hier kunt u uw registratiegegevens bezoeken. Bent u dierenarts, dan kunt u hier uw praktijkadres doorgeven of wijzigen.
-
Is uw aanvraag afgewezen, dan ontvang u eerst een voorgenomen negatief besluit. Bent u het hier niet mee eens, dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Hoe u dit kunt doen, leest u in het besluit en op de pagina Bezwaar en beroep.
-